Hästkommunikation del 3

13 augusti, 2010

Hur blir man en ledare?

När man ska skapa samförstånd med en häst bör det ske i en säker inhägnad plats. Hästen ska vara lös och man måste låta hästen ”tala” och lyssna på vad den säger. Hästen ska vilja vara nära människan i den ”angenäma zonen” och det enda straff som den bör få är att den blir nekad av att befinna sig i den ”angenäma zonen” dvs. nära människan. Varken sporrar eller spö bör straffa hästen. Teorin bygger på att hästar är flockdjur och vill vara nära människan om ingen annan häst finns i närheten.

Man börjar med att gå till ett ridhus, inhägnad eller liten hage. Släpper hästen lös och ställer sig själv i mitten. Det yttre voltspåret är den ”otrevligare” delen att vara på eftersom det är där hästen är långt ifrån människan. Man kan förvisa hästen dit genom att inta en aggressiv ställning. Hästen kommer att vara där, den tar till flykten för att komma bort från rovdjuret dvs. människan. Man kan blockera hästens flyktvägar genom att ställa sig i vägen, hästen vänder och tar till flykt mot andra hållet. Då ställer man sig för den flyktvägen och håller på så ett tag, tillslut börjar hästen fundera vilka andra möjligheter det finns att fly eller så bestämmer den sig för att ge efter och komma in till människan i mitten.

När den har bestämt sig för att komma in till människan kan man bl.a. se på öronen. De börjar vinkla sig mot människan i mitten samtidigt som den gör små rörelser med munnen. Till sist sänker den halsen och huvudet. Volten görs mindre, hästen bestämmer sig för att den vill ha kontakt och kommer in till människan. Precis då den börjar närma sig ska man ändra kroppsspråk och göra sig icke aggressiv genom att sänka axlarna, böja ner huvudet och sänka blicken. Väljer hästen att söka kontakt med människan får den klappar och blir kliad som belöning. Hästen har själv valt att underkasta sig sin människa och ser den som sin självklara ledare, istället för att bli tvingad med slag och skrik. Hästen har på så vis blivit god vän med sin människa och anser också att den är högst i rang. På så vis får man hästen att följa efter dig vart du än går, över vatten, in i transporten, över bommar och andra föremål.

På volten lär sig också hästen att ledaren måste bemötas av respekt och släpper inte in någon på sitt personliga ”område” förrän den säger till d.v.s. visar sitt icke aggressiva kroppsspråk. Man kan på så sätt lära hästar som brukar ta över kommandot att visa respekt för människan. För hästen skulle troligen inte gå  i närheten av en annan häst som förvisade den att komma nära.

Man kan sedan pröva sin auktoritet genom att ta på känsliga delar på hästen: på hjässan, mellan ögonen, på buken, i nacken. I vilt tillstånd attackeras hästar av rovdjur som skulle hoppa upp på ryggen på dem och sätta tänderna i halsen. Detta är ständigt en kamp mellan instinkter och tillit. Att hästen låter oss lägga på täcken, sadla och tränsa och rida på dem är högsta grad av tillit.

Att leda en häst
Att leda en häst är bland det viktigaste och mest grundläggande i hästens utbildning. När man leder en häst bygger man upp förtroende och dominans. Ofta ser man hästar som går iväg kors och tvärs, hästen dominerar och människan betyder ingenting. Människan drar i grimskaftet och skriker, hur ska hästen veta att när den rids förväntar vi oss att den ska reagera på fina hjälper,  när vi har lärt den från backen att man kan dra och skrika men den gör ändå som den vill?
Det krävs mycket energi att bryta en hästs vana som den kanske har haft i många år. Det är viktigt att den sätts på plats genom tydliga positioner och kroppsspråk. Man kan inte vinna över en hästs vilja genom våld, en häst är alltid starkare om vi utsätts för kraftmätning.

Positionerna delas in i tre zoner där de betyder och tolkas olika för hästen.

Zon ett är framför hästen, där har man den starkaste dominanspositionen och mest inflytande. Samma position tar stoet när hon har föl vid sidan. Hästen har dock minimal chans till självständighet och ingen chans till egna initiativ eller handla ”modigt”.

Zon två är vid sidan av hästen från huvudet och snett utåt bakåt från hästen, mellan manken och korset. Det är den position som man brukar leda hästen i. Här har man minst inflytande över hästen och minsta dominans. Ranglägre djur intar den positionen. Men hästen har möjlighet att utveckla självständighet och självförtroende stärks.

Zon tre är intill vid sidan snett bakom manken och bakom hästen. Här har man om man är accepterad som ledare en medelstark dominans. En ranglåg häst intar den här positionen men kan även intas av den häst som har hög rang. Den ranghöga hästen driver sin hjord framför sig på det viset. Vi arbetar hästar på lina från den här positionen. Om man är accepterad som ledare är det här den bästa placeringen när man vill utbilda en häst vid hand. Den utvecklas, får självförtroende, skapar
möjlighet till att agera modigt.

Ledposition ett (Zon ett) tränas först genom att du står framför hästen med ditt ansikte mot hästens på ett avstånd av 1-3 meter. Hästen har grimma på sig, och du håller i en lina. Håll dina händer en bit ifrån varandra så hästen uppfattar vilken hand du håller linan i. I samma hand håller du även ett spö, din förlängda arm. Avståndet är viktigt för att hästen ska respektera dig som ledare, även i det fria håller hästar avstånd från sin ledare. Om hästen vill gå emot dig vifta med spöet framför dig. Slå inte hästen.
I denna ledposition har du den största dominansen. Backa ett par steg, sänk spöet och hästen ska gå mot dig. Upprepa övningen tills hästen stannar omedelbart när du höjer spöet igen.

Ledposition två (Zon ett) håller du linan som tidigare men befinner dig framför hästen och hästen går bakom dig. Den hand som håller linan ska vara lite bakom dig, och det är hästens ledhand, den hand som visar vägen. Håll koll på hästen, gå inte för fort till en början. Hästen ska hålla sig på sitt avstånd mellan 1-3 meter bakom dig.

Att stanna med hästen bakom dig gör du genom att ge tydliga signaler med kroppen. Höj handen, vifta med pisken som du hållerbakom din rygg mellan dig och hästen. Går hästen ändå förbi, välj att gå åt ett annat håll, vänd tvärt så vänder den och följer efter dig förhoppningsvis och du har återigen tagit kommandot. Prova att stanna igen men genom att vända dig emot hästen gå några steg mot hästen och inta en ”huksittande” ställning och vifta med spöet. Låt hästen stå stilla 10 sekunder och under tiden är du tyst och intar själv en blixtstilla ställning. Upprepa övningen tills hästen stannar när den befinner sig bakom dig och du gör halt själv.

Ledposition tre (Zon ett) är framför men vid sidan av hästen. Träna hästen att gå bakom men led ibland från höger och ibland från vänster. Låt aldrig hästen passera din ledhand, då har du mist kommunikationen med hästen och den kommer in i zon två som du har minst dominans i.
Att svänga åt något håll visar du genom att titta var du ska gå med blicken, håll linan tydligt med din ledarhand. Gå några steg åt ett håll, låt hästen följa efter vilket den kommer att göra om den accepterar dig som ledare. Öva att gå bågar, först med långa svängar och senare med kortare svängar som kräver mer uppmärksamhet.

Acrobats och mitt arbete
I början när jag träffade Acrobat under september och oktober månad-05 gick han oftast åt det håll han ville när jag ledde honom. Han blev rädd för saker och spände till och kastade sig åt sidan när vi red. Det kunde ta en bra stund innan han slappnade av igen och blev fin att rida. Jag fick höra en del negativa saker i stallet ifrån andra om hur trög, dum och nervös han var. Och jag kan erkänna att i början när andra pratade så blev jag lite rädd. Tills en dag då jag fick nog, och bestämde mig för att göra något åt det och påbörjade mitt arbete med honom som jag då inte visste kunde leda till ett arbete i Etologi vid ett senare tillfälle. Acrobat är en underbar häst som flera har missuppfattat.

Nu har vi även kommit längre i ridningen vad det avser att koppla av och lita på mig. Idag accepterar han t.ex. att trava över en bommserie under ridning nästan helt avslappnat till skillnad från i höstas då han inte ens ville gå i närheten av en enda bom. Det har krävt mycket tålamod och ibland har nog andra i stallet undrat över vad jag håller på med när jag har gått på backen med honom efter mig luktandes på alla möjliga saker så som soptunnor,
bommar, barnvagnar, jackor, hinderstöd, hinkar, redskap och plastpåsar. Han har från att ”ställa mig” mellan faran och sig själv utvecklats till en stark individ som nu kan lukta och undersöka saker med läpparna fast jag befinner mig i zon 2 och ibland även zon 3. Ibland utför han ”tuggrörelser”  men han står ändå kvar utan att fly. Övningarna har jag gjort för att han ska bli mer följsam, lätthanterad och inte vara rädd för olika föremål.

Varje gång när jag rider tar jag av och på honom sitt skrittäcke från hästryggen.När jag tar av honom hans inne-och ute- täcke drar jag det över kroppen, halsen och huvudet på honom. En gång i slutet av november-05 tappade jag täcket precis mellan honom och läktaren i ridhuset när jag skulle ta av det från hästryggen. Alla som var där inne blev knäpptysta och trodde att ”den farliga” hästen skulle fly (inklusive jag själv). Men istället stod han kvar helt stilla och bara tittade på täcket.

Under perioden oktober-05 mars-06 har jag arbetat enligt boken Dansa med hästar, Hempling Ferdinand Kluas beskrivning ”Att leda en häst”. Jag har haft hand om Acrobat mellan 2-3 gånger i veckan och sammanlagt har vi tränat 16 ggr under den tidsperioden på ”Följa John” dvs. att leda en häst. Skriver alltid dagbok i stallet, och kan på så vis följa vårat jobb om hur vi har utvecklats. Varje gång har gett resultat, han är lättlärd och har accepterat mig som sin ledare. Vi har klarat alla 3 ledpositioner i grimma och grimskaft.

Ett eldprov utförde vi i mörker i januari-06 med massa snö och en hästkompis framför som blev riden. Han gick i 45 minuter bakom mig, (position 2 zon 1) fast den andra hästen försvann runt hörn och de inte kunde se varandra.

Jag har försökt läsa av honom i olika situationer, i boxen, hagen, i ridhuset och på uteritt. Det har varit svårt att inte blanda in ”mänskliga” åsikter och tankar utan att tänka mer som en häst.

Under samma period har han även utvecklats i ridningen vad det gäller att vara med andra hästar i ridhuset. Under vissa perioden kan ridhuset vara mycket använt av flera ekipage.

Tidigare har han när det varit trångt visat tendens att stressa upp sig, vilket nu blir allt mindre för varje månad. Det har även gett resultat i ridningen då det går lättare att övervinna sin rädsla för olika föremål.

Mitt mål var att han skulle kunna gå lös utan lina bakom mig och följa mig vart jag än går, över sådant han har tyckt varit farligt och acceptera mig sin ledare och övervinna sin rädsla. Jag hann dock inte öva på att gå lös med honom, då han under de senaste 3 veckorna av min uppsats har varit halt och inte fått röra sig så mycket. Jag tordes helt enkelt inte släppa honom lös ifall han skulle springa sin väg. Vi har tillsammans kommit en bit på väg i våran utveckling och han går utan problem i grimma och grimskaft och följer mig till de ställen jag väljer ut.

Diskussion
Det finns många böcker som handlar om hästens beteende, men inte om hur de kommunicerar. Kan det bero på att vi inte har förstått vikten av att kunna kommunicera med hästen? Om vi kunde lära oss vad de menar när de utför vissa handlingar tror jag att vi även kommer att kunna få mer förtroende av dem.

Tyvärr så missuppfattas nog många hästar av sin ägare, att den är olydig eller okontrollerbar men egentligen kanske den blev rädd för något som befann sig långt borta?

Att skapa samförstånd med sin häst kräver tålamod och framförallt tid, vilket inte många har när de kommer till stallet efter t.ex. jobbet. Då kan man välja att rida 15 min kortare och istället umgås med sin häst. På det viset försöka förstå vad den uppskattar och vill förmedla till dig som ägare. Själv tycker jag att det är värt den tiden, för Acrobat och jag har kommit varandra mycket närmare.

Sofia är utbildad djurvårdare/instruktör och har gått en kurs på universitetet som handlar om djurens beteende och orsakerna till det, ”Etologi”. Vi har fått följaSofias arbete med Acrobat genom ett sammandrag av hennes specialarbete, det här var den sista delen.

Text:Sofia Johansson

Bild:1,2,3,4,5,7,8,10 Åsa Pernes

Bild:6,9 Henrik Jonsson

Relaterade Artiklar

Previous post:

Next post: