Köpa eller sälja häst, följ Carina Alfvéns råd!

29 juni, 2017

Carina Alfvén är jurist med inriktning på hästjuridik, under Falsterbo Horse Show höll hon ett mycket uppskattat frukostseminarium där hon delade med sig av sina erfarenheter av hästaffärer.
Hon berättade inledningsvis om att hon i snitt får 10 – 12 samtal om dagen som handlar om just hästaffärer där det uppstått problem.
– Visst går de flesta hästaffärer bra, men det är inte dessa som jag ser konstaterade hon. När det sedan har uppkommit en tvist så vill hon få till en medling mellan parterna så fort som möjligt så det inte behöver gå så långt som till domstol.
Carina berättar sedan lite roat att en ”lyckad tvist” för henne innebär att båda parterna är halvnöjda med lösningen och hon är nöjd. För tvister är inte bra, varken för människor eller hästar, det tar oftast lång tid och djur kommer ofta i kläm under den tiden.

De flesta av hennes råd är när man hör dem ganska enkla och lätta att förstå. Vissa råd är däremot självklara först när man hör hennes förklaring, att kontrollera legitimation? Vem har gjort det vid en hästaffär, eller en inackordering, inte många. Eller kontrollerat med kronofogden om personen framför sig kan betala hästen eller för stallplatsen. För det här är nog sådana saker som man lätt tar för givet, inte tror man att personen som precis skakat hand med är någon annan eller att personen inte har pengar att betala med. Man vill gärna tro gott om människor man möter och det är fin tanke. Som ibland kan slå fel.

Gör det du är bra på! Carina sa även att man ska göra det man är bra på, så om man ska köpa eller sälja en häst och inte är bra på avtal, ta kontakt med någon som är bra på det! Visst kostar det ett par tusen men i längden kan det vara väl investerade pengarna. Carina som gillar liknelser, frågade sedan åhörarna vad de skulle göra om ett rör gick sönder hemma och vattnet sprutar åt olika håll?
– Det är väl inte så många av er som börjar att ”fixa med det själva” eller hur? Samma sak om kylskåpet eller bilen går sönder. De flesta av oss ringer ju då till någon som är bra på det. Samma sak gäller vid avtal och hästaffärer, för grunden till allt är att skriva bra avtal!

Fel på hästen som du köpt! Om köparen upptäcker ett fel på hästen kan man reklamera hästen i 3 år om man som privatperson handlat av en hästföretagare och i 2 år om man är en privatperson som handlat av en annan privatperson eller en hästföretagare som handlat av en annan hästföretagare. Man skall reklamera inom ”skälig tid” och det är två månader från det man upptäckt skadan/felet (inom 3 år).

Vad är ett ursprungsfel? Se exempel;

Jag blev uppringd av Anna (privatperson) som hade köpt en häst av Eva som var hästhandlare, i köpekontraktet har Eva skrivit att hästen aldrig varit sjuk eller behandlad hos veterinär. Hästen var fem år och Eva hade fött upp den själv.

Efter ett halvår hos Anna, blir hästen halt och Anna åker till klinik för att kolla hästens ben. Veterinärer rakar ena benet för ultraljud och upptäcker ett stor ärr på benet. Hästen har varit opererad! Detta har inte Eva upplyst om. Och det var operationen som inte hade lyckats till 100 %.  I detta fall så gick köpet tillbaka och Anna fick också ersättning för alla merkostnader såsom veterinär, stallhyra, resekostnader vilket man har rätt till om det är Konsumentköplagen som gäller vilket det gjorde här.
Det finns inga avtal som är vattentäta men det finns bra eller mindre bra avtal.

Carina Alfvéns råd

 

  • Inga muntliga avtal – alltid skriftligt!
  • Aldrig avtal eller överenskommelser via Facebook, det kan få tråkiga konsekvenser. Det fick en kvinna som gjorde upp avtal via Facebook erfara. Hon satte in 150 000kr på säljarens konto, när hon sedan skulle hämta hem hästen fanns det ingen häst och profilen på Facebook var borta.
  • Använd inte standardavtal eller kontrakt! Visserligen så tjänar vi en hel del pengar på dem, men det är klart bättre att du investerar i ett kontrakt som är utformat för dig.
  • Kryssa inte i rutor på standardavtal utan att veta vad de betyder. Det är många som inte förstår fullt ut vad det är de kryssar i.
  • Be säljaren om en fullmakt för att kunna ta del av veterinärjournaler och försäkringsbolagets anteckningar. Detta har man inte rätt till annars.
  • Var ärlig berätta informera om allt! Även saker som kan verka obetydliga. Skriftligt! Om du så bara har en servett, skriv ner allt där.
  • Överdriv inte, lova inte att hästen är klar för Grand Prix om den ”bara startat MSV”. Utan beskriv exakt vilken klass och med vem den har startat, skriv ut den procent som ekipaget fick och vilken typ av tävling det var.
    Grundregeln är att hästen inte ska vara sämre än det du säger!
  • Vem är det du gör affär med? Be om legitimation då vet du vem det är du ska göra affär med? Som säljare så vill du veta om de kan betala för hästen, sök info hos kronofogden. Ska du köpa häst så vill du veta att det är den riktiga ägaren som du köper hästen av. Har de ett kontrakt som visar på att de äger hästen? Det räcker inte med hästpasset.
  • Är köparen/säljaren privatperson eller företag? Det är viktigt att veta eftersom det är olika lagar och regler som gäller.
  • Gör upp vem som ska betala veterinärbesiktningen.
  • Avtalet ska skrivas under av båda parter och gärna med vittne.
  • Skriv på svenska, krångla inte till det och skriv aldrig på något som du inte riktigt förstår!
  • Ska du sälja häst, ta en kort på hästen tillsammans med ”dagens tidning”. På fotot ska man kunna se hur hästen såg ut när den såldes. I vilket skick den var.
  • Skriv inte att det är en barnhäst!

Öppet köp och garantier är helt frivilligt. Många tror att de har rätt att lämna tillbaka sin häst, att de har en form av köp eller ångerrätt det, men det finns inte någon sådan lag. Även om många tror det! Ångerrätten finns om du som privatperson handlar på nätet och det är ju sällan man gör så med hästar.

Vad gör man då om något blir, har du skrivit ett bra kontrakt/avtal så är det lättare att reda ut. Men kontakta snarast säljaren och beskriv vad som inte fungerar, skriftligen.

 

Text: Åsa Pernes
Bild Carina Alfvén

Relaterade Artiklar

Previous post: